پس شما اول باید تصمیم بگیرید گل هایتان را در چه مکانی میخواهید نگهداری کنید و در آن مکان چه امکاناتی از نور، گرما یا سرما و رطوبت وجود دارد . اگر باغچه دارید که تکلیف معلوم است و می توانید مستقیم بخش کاشت گل و گیاه در باغچه را بخوانید . اگر هم قصدتان نگهداری گلدان در خانه است باید بهترین شرایط نگهداری گلدان در خانه تان را پیدا کنید . پشت پنجره که نور کافی برای اغلب گیاهان را فراهم می کند معمولاً گزینه اول است . اما اگر پنجره نورگیری ندارید یا به دکوراسیون خانه تان نمی آید می توانید سراغ گزینه های دیگر بروید و گیاهانی را انتخاب کنید که به نور کمتری نیاز دارد فقط یادتان باشد کنار شوفاژ و شومینه و یا روبه روی باد مستقیم کولر را از گزینه هایتان حذف کنید هیچ موجود زنده ای نمی تواند در این نقاط از خانه برای همیشه زنده بماند . در ضمن اگر حیوان خانگی دارید باید گلدان ها را در جایی بگذارید که از شیطنت آن ها در امان باشند .
گام دوم 
انتخاب گیاه برای باغچه 
اگر باغچه را برای کاشت گل و گیاه انتخاب کرده اید دستتان کاملاً باز است در اولین اقدام با شماره 137 تماس بگیرید تا شهرداری منطقه تان چند نهال رایگان درخت را در باغچه شما مستقر کند . فقط باید باغچه را بیل بزنید و کمی کود برای غنی کردن خاک به آن اضافه کنید ما به شما توصیه می کنیم در یکی از همین روزهای اسفند آن هم در ساعات اولیه صبح سری به بازار گل و گیاه محلاتی بزنید این بازار که در منطقه 14 شهرداری تهران و در بزرگراه شهید محلاتی خیابان نبرد جنوبی خیابان زمزم و پایین تر از دادگاه خانواده قرار دارد . بزرگ ترین بازار گل و گیاه دائمی تهران است و البته مشتری های ثابتش در همان ساعات اولیه صبح تقریباً بازار را جارو می کنند . بنا بر این به شما پیشنهاد می کنیم حتما حدود ساعت 7 صبح در این محل باشید حتی می توانید یک روز جمعه تان را به این کار اختصاص بدهید . روزهای جمعه خیابان های شهر خلوت هستند و طرح ترافیک هم محدودیتی برای بردن ماشین و بار زدن گلدان ها ایجاد نمی کند خریدن بوته های گل سرخ و گل محمدی اولین پیشنهاد ما برای داشتن باغچه ای بهاری است فقط در موقع خریدن بوته ها دقت کنید خبری از آفت و بیماری در گلدان نباشد . لا به لای بوته ها هم می توانید گل های بنفشه و لاله بکارید . کاشتن لاله و گل هایی که پیاز دارند مثل نرگس و سنبل این مزیت را دارند که شما برای یک بار آن ها را می خرید و هر سال دوباره می توانید میزبان گل هایشان باشید . فقط کافی است در پایان فصل گل دهی پیازهایشان را از خاک در بیاورید و درکی کیسه ی مشکی در یخچال نگهداری کنید اواسط پاییز می توانید دوباره آن ها را به باغچه برگردانید تا بهار را با خودشان به باغچه تان بیاورند . نگران بوته های گل سرخ هم نباشید اگر از حمله آفت ها در امان نگهشان دارید هر سال گل های بیشتری در باغچه خواهید داشت . اگر باغچه تان کنار دیوار است می توانید از بوته رز رونده هم استفاده کنید در نهایت اگر حوصله هیچ کدام از این کارها را ندارید می توانید چند نشاء پاپیتال را از بازار تهیه کنید و چهار فصل سال از سبزی حیاط خانه تان لذت ببرید .
گام سوم 
انتخاب گیاه برای آپارتمان نورگیر
اولین پیشنهاد ما برای خانه هایی که نورگیر هستند گلدان شمعدانی است این گیاه بسیار راحت تکثیر می شود و می توانید با قلمه زدن در فصل بهار و تابستان در عرض یک سال چندین گلدان شمعدانی داشته باشید . فقط باید حواستان به آبیاری گلدان های شمعدانی باشد . در روزهای گرم سال این گیاه یک روز در میان به آبیاری نیاز دارد در کنار شمعدانی می توانید انواع کاکتوس، قاشقی، حسن یوسف و ... را هم پشت پنجره تان بگذارید اگر وقت و حوصله کافی هم دارید پیشنهاد ویژه ما کاشت گیاهانی است که به عنوان سبزیجات در غذایتان استفاده کنید . شما می توانید پشت پنجره و در گلدان بذر همه ی سبزی ها مثل تره ، شاهی ، شمبلیله ، ریحان ، جعفری ، گوجه فرنگی و... حتی کدو و بادنجان را بکارید و تازه ترین سبزی های عمرتان را از گلدان خانه خودتان بچینید . حتی می توانید گیاهان دارویی مثل نعنا ، رزماری و آویشن را هم خودتان در آپارتمان پرورش دهید از آنجایی که در این گزارش نمی توان فوت و فن کشت همه ی این گیاهان را شرح داد تنها چند نکته ضروری را به شما یادآوری می کنیم . بذر ها را قبل از کاشت حتماً حداقل 8 ساعت در آب خیس کنید تا متورم شوند آنها را زیر خاک دفن نکنید و تا زمانی که بذر ها هنوز از خاک بیرون نیامده اند روی خاک را با پارچه نازکی بپوشانید و تنها با آب پاش به صورت قطره ای به آن ها آب بدهید . آبیاری مستقیم با پارچ باعث می شود بذر ها از خاک بیرون بیایند و نتیجه ای از زحماتتان نگیرید . خاک را همیشه مرطوب نگه دارید و بعد از دو هفته به مقدار لازم به آن ها کود بدهید بهترین کود ورمی کمپوست است که شما را از مضرات کودهای شیمیایی درامان نگه می دارد .
گام چهارم انتخاب گیاه برای آپارتمان تاریک 
اگر با خواندن راهنمای کاشت سبزی در منزل ، به این کار علاقه مند شده اید اما مشکل کمبود نور دارید نگران نباشید . گیاهانی مثل پیاز ، جعفری ، سیر و حتی هویج را می توانید در محیط های کم نور پرورش دهید . شما می توانید چند حبه سیر کوچک را با فاصله 10 تا 15 سانتی متری در گلدان بکارید و تمام سال سیر تازه برداشت کنید . بذر هویج را هم می توانید از بازار گل وگیاه تهیه کنید . یادتان باشد بذر هویج دوتایی است و قبل از کاشت باید آن را نصف کنید . عمق گلدان هم باید به اندازه ای باشد که مطمئن شوید هویج ها از زیر گلدانی سر در نمی آورند . جدا از سبزیجات ، شما می توانید گیاهان زینتی را که با نور کم سازگار هستند به خانه تان بیاورید . اگر هم هیچ نوری ندارید می توانید از نور مصنوعی و ترکیبی از لامپ های کم مصرفی با نور سفید و زرد حداقل 10 ساعت در روز استفاده کنید . در ضمن آلوئه ورا را هم فراموش نکنید . این گیاه کم زحمت ، می تواند درمانی برای مشکلات پوستی شما باشد .
گام پنجم 
سبزه بکارید 
جدا از این موضوع که چه قدر اهل کاشت و پرورش گیاهان هستید حتی برای یک بار هم که شده کاشت سبزه عیدتان را خودتان انجام دهید تا لذت دیدن رشد روزانه این موجود زنده سفره هفت سین را از دست ندهید . احتمالاً کاشتن سبزه عدس و ماش آن هم در بشقاب را خودتان یا یکی از دور و بری هایتان بلد است . اما ما می خواهیم به شما سبزه ای خلاقانه آموزش بدهیم . سبزه ای که منحصر به خود شما است و در هیچ سفره هفت سین دیگری هم پیدا نمی شود . شما به یک جوراب نازک زنانه ، مقداری خاک اره ، یک نوع بذرمثل خاکشیر و مقداری وسایل برای تزئین سبزه تان نیاز دارید . قبل از هر کاری بذرتان را یک روز خیس کنید . بعد جوراب را با استفاده از خاک اره ای که با بذر ها مخلوط شده پر کنید . چند جای جوراب را می توانید با نخ گره بزنید تا شکل دلخواهتان بدست بیاید . مثلاً برای درست کردن یک گربه پشمالو می توانید دو گره برای گوش ها ، یک گره برای گردن و یک گره برای بدن گربه تان روی جوراب درست کنید . حالا باید 2 چشم عروسکی را با چسب قطره ای روی صورت گربه بچسبانید و با یک پارچه صورتی مثلثی شکل برای گربه تان بینی بگذارید . اگر می خواهید نوک گوش هایش تیز باشد کافی است 2 چوب کبریت توی خاک را گوش هایش بگذارید . هر کجای سبزه تان را که نمی خواهید سبز شود فقط با خاک اره پر کنید . بعد عروسک مورد نظر را در ظرفی پر از آب خیس کنید و هر روز با آب پاش آن را مرطوب نگه دارید.



لینک مقاله

منبع:بهاربازار