پل طبیعت ؛ معلق بر فراز زیبایی های پایتخت


سر آغاز


سال 89 شرکت نوسازی عباس آباد مسابقه ای برگزار کرد که در آن از همه طراحان داخلی و خارجی دعوت شد تا ایده های خود را درباره بزرگ ترین پل عبور و مرور غیر خودرویی کشور ، رو کنند . در این مناقصه 10 شرکت طراحی داخلی و خارجی شرکت کرده بودند که در نهایت پس از بررسی طرح ها ، پروژه یک شرکت داخلی به لحاظ طراحی و شاخصه های فنی و معماری به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد .


اول ساخت ؛ بعد انتقال


نمی شد به بهانه ساخت این پل ، یکی از پر تردد ترین بزرگراه های شهر را بست و گره ترافیک را کور کرد ، پس چاره ای نبود جز اینکه همه سازه در جای دیگری ساخته شود و سپس با انتقال به زیر پل از اینجا با جرثقیل های بزرگ در ارتفاع 40 متری از سطح زمین نصب شود . این مشکل بزرگ را بگذارید کنار باران پاییزی و سرمای چند درجه زیر صفر زمستان گذشته که کار در ارتفاع 40 متری را برای کارگران و مهندسان این مجموعه بسیار سخت و پیچیده کرد .


همچون درخت ؛ پر رمز و راز و ساده


نماد جدید گردشگری تهران بر اساس ارگانیزم درخت طراحی شده است . روی آن در کنار مسیرهای پیاده روی ، فضاهایی ویژه نشستن و دوچرخه و کالسکه سواری و نیز همچنین فضاهایی با عملکرد فرهنگی به همراه پوشش گیاهی پدید آمده است .


آرامش در ارتفاع 40 متری


پل طبیعت یک پل سه پایه برای تردد پیاده از بالای بزرگراه مدرس ، مکث و دیدار از مناظر پیش رو و همچنین تجربه آرامشی فوق العاده در ارتفاع 40 متری از سطح زمین است . مساحت این پل 7000 متر مربع است که 720 متر آن به فضای سبز و 480 متر آن به رستوران ها ، کافی شاپ و دیگر فضاهای فرهنگی و تفریحی اختصاص خواهد داشت . شهروندان می توانند روی کف پوش های چوبی پل با مساحتی حدود 5100 متر مربع پیاده روی کرده یا از مسیرهای دوچرخه سواری و کالسکه سواری لذت ببرید .


گذشتن ، ایستادن و به خاطر سپردن


پل طبیعت سه طبقه دارد طبقه اول 1450 طبقه دوم 2870 و طبقه سوم 571 متر مربع است . همچنین قرار است در طبقه دوم آن انواع فضاهای تفریحی از نمایشگاه و کافی شاپ گرفته تا گالری و رستوران های متنوع به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب ایجاد شود . روی پل به تفکیک سه مسیر مشخص اسب رو و کالسکه رو ، دوچرخه رو و انسان رو در نظر گرفته شده است . پیش بینی فضاهای مکث بر روی پل و طراحی مبلمان شهری مناسب و هماهنگ با ویژگی های این سازه از نکاتی است که در طراحی این پل مد نظر بوده است .


بی توفق در بزرگراه


 شیوه اجرا و ساخت پل طبیعت جالب بوده است . شاید برای اجرای آن لازم بود بزرگ راه مدرس بسته شود اما برای آن که گره ترافیکی این شهر بزرگ کور نشود ، با ساخت دو تونل موقت حفاظتی در دوسوی بزرگراه ، بی آن که توقفی در فعالیت آن و گذر خودروها پدید آید ، عملیات گسترده ساخت پل آغاز شد .


سفر در طبیعت با پل 2000 تنی


"پل طبیعت " در نقطه ای واقع شده که محل تلاقی شریان های اصلی پاتخت مانند بزرگراه های مدرس ، همت ، حقانی و رسالت است . پل طبیعت نمونه ای است بی نظیر در خاورمیانه ، بزرگ ترین پل عبور و مرور غیر خودرویی کشور با 7000 متر مربع مساحت با شرایطی منحصر به فرد ، یکی از مقاصد گردشگری شهر تهران و دست آخر هم نماد جدیدی برای پایتخت . وقتی زمین های عباس آباد طراحی می شد دو پل به عنوان گذرگاه پیاده برای اتصال دو جبهه شرقی و غربی بزرگراه مدرس در نظر گرفته شده بود . این دو پل با یکدیگر تلفیق و به صورت یک پل در چند سطح در آمد و به این ترتیب پل طبیعت شکل گرفت .


در مسیر نصب شده بر روی پل طبیعت


با دیدن تابلوهای به آسانی می توان به طبقات گوناگون راه یافت پل طبیعت که از سوی شهرداری تهران ، سازه برتر فولادی و بزرگ ترین پل غیر خودرویی کشور نام گرفته است ، شکوه یک پل در مسیر طبیعت را به نمایش می گذارد . شب اگر مسیرتان به سوی این جاذبه گردشگری بیفتد ، با نور پردازی های هنرمندانه ای رو به رو می شوید که شما را معلق در آسمان تهران به تماشای زیبایی های پایتخت فرا می خواند .


پیوند دهنده بزرگ راه های اصلی شهر


پل طبیعت روی بزرگراه مدرس و در میانه های این بزرگراه و دو بزرگراه حقانی و همت جای گرفته است . این پل زیبا با حالت تعلیقی که در مخاطب پدید می آورد . پارک های آب و آتش و طالقانی را به یکدیگر پیوند می دهد و شاید بهتر است بگوییم آنها را در خود حل می کند .

شبیه پل خواجو


شاید این دومین باری باشد که پل خواجو در نمایی جدید در دنیا ساخته می شود . چند سال پیش در دل جنگل های مالزی پلی ساخته شد که شباهت زیادی به پل طبیعت ما دارد ؛ پلی که گفته می شود تا حدی شبیه به پل خواجوست . گفتنی است که پل واقع در مالزی به نام پل آسمانی یا لنکاوی در ارتفاع 700 متری از سطح دریا و به طول 125 متر ساخته شده است . البته نمونه مشابه این پل در پارک های ملی و طبیعی کشورهای فرانسه ، کانادا ، هلند ، بلژیک و استرالیا نیز وجود دارد .

همه پل های عباس آباد


1.    پل طبیعت


پل طبیعت با طول 276 متر حد فاصل بوستان بنادر و طالقانی در سه سطح بر روی اتوبان مدرس احداث شده است با توجه به قرارگیری این پل در میان فضای طبیعی تلاش شده تا سازه آن شبیه به یک درخت تنومند باشد برای اینکه پل فقط یک مکان عبوری نباشد با استفاده از پیچشی که در پلان در نظر گرفته شده فضا از سادگی در آمده و به این طریق پویایی و پر جنب و جوش را بین دو بوستان ایجاد کرده است .


2.    پل ابریشم یک


پل ابریشم یک به عنوان فضایی جهت دسترسی بر روی اتوبان همت میان دو بوستان بنادر و سفره های آسمانی ساخته شد .


3.    پل ابریشم دو


این پل به عنوان یک مسیر دسترسی شرقی غربی بر روی بازار گل ساخته شده است . سازه چادری نصب شده بر روی این پل جلوه خاصی به فضای موجود داده است .


4.    پل ابریشم سه


پل ابریشم سه به عنوان یک دسترسی شمالی –جنوبی به موازات پل ابریشم دو ، بوستان سفرهای آسمانی را از حاشیه اراضی به بوستان نوروز شمالی متصل می کند . موقعیت این پل بر فراز بازار گل علاوه بر تسهیل دسترسی ، چشم اندازی مناسب به مجموعه عباس آباد نیز بخشیده است . پل در زمان برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره هایی نظیر شهر گل ، محل استقرار گروه و مختلف بازدید کنندگان است .


پل طبیعت چه مخاطبانی دارد ؟


طبیعت پلی برای مکث و دیدار است و چشم انداز زیبایی از تهران را در برابر شهروندان قرار می دهد . 1400 متر آن به فضای سبز و 480 متر آن به رستوران ها  ، کافی شاپ و دیگر فضاهای فرهنگی و تفریحی اختصاص دارد . بنابراین شما می توانید روی کفپوش های چوبی پل با مساحتی حدود 5100 متر مربع پیاده کنید یا از مسیرهای دوچرخه سواری و کالسکه سواری آن لذت ببرید . به طور خلاصه می توان گفت که این پل 7 هزار متر مربعی دارای 3 طبقه است که طبقه اولش 1450 متر مساحت دارد و بیشتر به منظور حرکت و تردد شهروندان پیش بینی شده است . طبقه دوم پل نیز 2 هزار و 870 متر مساحت دارد ؛ اینجا همان جایی است که می توانید بر قراز بزرگراه مدرس مکث کنید و از وجود فضاهای تفریحی آن مثل نمایشگاه ، کافی شاپ ، گالری و رستوران های متنوع به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب استفاده کنید . طبقه سوم نیز با مساحت 571 متر مربع که روی پایه های پل قرار گرفته باز هم فضایی برای استراحت و تفریح فراهم می آورد . البته یکی از ویژگی های دلچسب پل وجود کالسکه و دوچرخه در برخی قسمت های آن است . ور واقع پل طبیعت برای مخاطبان گوناگونی طراحی شده ؛ آنهایی که می خواند پیاده از آن بگذرند ، کسانی که می خواهند در فضای گسترده پل بنشینند و حضور در یک ایستگاه جذاب را تجربه کنند ، شهروندانی که به دنبال دوچرخه سواری و گشت و گذار با کالسکه اند و سرانجام آنهایی که می خواهند از فضاهای فرهنگی و امکانات گردشگری بهره ببرند .
همچنین در این پل فضاهایی ویژه سالمندان ، معمولا و حتی نابینایان در نظر گرفته شده است .

پازل 14 هزار قطعه ای


فعالیت های عمرانی و شیوه اجرایی این پل با توجه به فرآیند برشکاری ، مونتاژ قطعات ، نصب و جوشکاری در کنار بهره مندی از سازه های فضایی در ارتفاع 40 متری در کل کشور منحصر به فرد است که در نهایت موجب شده سازه ای بزرگ در پهنه فضای سبز میانی بزرگراه مدرس نمایان شود . وزن کل سازه فلزی پل بیش از 2000 تن بوده و در ساخت آن بیش از 14 هزار قطعه فولادی با بیش از 102 کیلومتر جوشکاری به هم متصل شده است . در مجموع وزن کل بتون زیزی انجام شده ، حدود 15 هزار تن است .


طبقه سوم پل ؛ نگاه ها رو به آسمان


پل طبیعت؛ جایی برای ماندن ، این ایده ای است که طراحان از ابتدا بدان تکیه کرده اند ، همچون پل خواجو . کف پوش های چوبی پل ، حس جالبی به ره گذران می دهد . پیاده روی در مساحتی حدود پنج هزار متر مربع ، می تواند در کنار تفریح ، فرصتی برای ورزش شهروندان در آسمان تهران فراهم آورد . طبقه سوم پل ، آنجا که گردشگران نگاه خود را به آسمان می دوزند ، به زودی فضاهای تفریحی و فرهنگی را به چشم خواهد دید . این طبقه حتما برای گردشگران جذابیت بیش تری خواهد داشت .

ورودی های دوسوی پل


آنجا که پل به پارک آب و آتش می پیوندد ، عرض سطح اصلی تا نزدیک 40 متر گشایش می یابد و شکل میدان ورودی به خود می گیرد . این مساله آنجا چشم گیر می شود که در می یابی این کار برای حفظ درختان منطقه انجام گرفته است . در سمت دیگر ، یعنی ورودی پارک طالقانی ، شیب زمین ، طراحان را بر آن داشته تا جانمایی پلکان ، گردشگران را از بالاترین نقطه پارک ، از میان درختان ، به سوی پل راهنمایی کنند.